Information rörande vattenläckan

Här kommer en redogörelse rörande vattenläckan som skedde under midsommarhelgen. För er som har tillhörigheter som tagit skada finns information längre ner i denna artikel.

Redogörelse

Vattenläckan upptäcktes tidigt på morgonen och bekräftades runt klockan 07.00 på midsommarafton. Jouren ringdes ut och vattnet stängdes av. Dessvärre hade läckan pågått ett tag då den var lokaliserad till ett källarutrymme. Jouren påbörjade sanering och upptorkning av det vatten som runnit ut.

Under förmiddagen ringdes en rörmokare in som ansåg att röret inte gick att reparera, rörmokaren lämnade kort därpå utan att vidta några åtgärder.

Under kvällen lyckades vi få igång kallvattnet i huset - dessvärre höll inte den provisoriska lagning som gjorts och vattnet fick återigen stängas av.

Under lördagen fick vi tag i en rörfirma som hade jour som kom på plats och bytte det trasiga röret varpå vattnet kunde sättas på igen.

På grund av vattnet har en del problem med både el och Internet uppstått, det kommer under kommande vecka vara lite svajigt tills hela systemet kunnat gås igenom

Skadade tillhörigheter i förråd

De boende som har tillhörigheter i förråden (1:1 - 1:10 samt 2:6 - 2:15) som tagit skada behöver ta kontakt med sitt försäkringsbolag för reglering och ersättning. Detta då föreningens försäkring endast täcker reparationer av fastigheten.

Slutligen lite ris och ros

När en större incident inträffar, såsom en vattenläcka, är styrelsens främsta prioritet att hantera situationen, säkra fastigheten och begränsa skadorna så mycket som möjligt. Under midsommarafton arbetade styrelsen med att åtgärda läckan i källaren och försöka återställa vattenförsörjningen så snabbt som möjligt.

Tyvärr mottog vi samtidigt ett antal otrevliga mejl från boende. Vi har full förståelse för att sådana händelser kan skapa frustration och besvär, men vi vill uppmana till en respektfull ton i kommunikationen. När styrelsen arbetar ideellt för att minimera skador och olägenheter uppskattar vi ett konstruktivt och sakligt bemötande. Det bidrar till ett bättre samarbete och en trevligare boendemiljö för alla.

Vi vill rikta ett stort tack till de boende som hjälpte till under arbetet och särskilt till den person som kontaktade styrelsen när läckan upptäcktes. Tack vare detta snabba agerande kunde omfattningen av skadorna begränsas avsevärt. Ert engagemang och er omtanke om vår fastighet är mycket uppskattade.